Verhaal uit de praktijk: Gebruik van het Dynamische Ondernemers Abonnement

Halverwege 2016 ben ik door Jeroen Rombouts van Vandaag Engineering benaderd. Hij ging zijn website vernieuwen en wilde dat ik de teksten schreef. Zo gezegd, zo gedaan. Samen met websitebouwer en WordPress deskundige Frank Gerritsen van F5 Online, is er een functionele moderne website gerealiseerd.

Jeroen wist dat dit pas de eerste stap was, daarom heeft hij mij meegenomen naar een Marketingbureau. Aanvankelijk wilde hij langer met hen samenwerken, maar dit bleek financieel niet reëel. Doordat de Marketingstrategie voor nu helder is, heeft Jeroen mijn Abonnementspartner Marketingdeskundige Bianca voorlopig niet nodig. In een later stadium zal zij waarschijnlijk alsnog bij het abonnement betrokken worden.

Hieronder de weergave van het interview met Jeroen Rombouts over zijn ervaring met het Dynamische Ondernemers Abonnement:

Jeroen, wat heb je met de aandachtspunten uit het Marketingrapport gedaan?
We zijn met name aan de slag gegaan met de trechter die moet leiden naar de Call to Action, namelijk meer CV’s binnen krijgen, waardoor er meer mensen geplaatst kunnen worden. Dit is het uitgangspunt geweest voor de vervolgsamenwerking met Duidelijk in Tekst. Aanvankelijk ben ik zelf aan de slag gegaan met social media en de nieuwsbrieven. De blogs en interviews voor de testimonia had ik aan Duidelijk in Tekst uitbesteed.
Ik merk dat je, doordat je in je onderneming bezig bent met je corebusiness: het spreken met sollicitanten en opdrachtgevers, je je alleen met pieken kan richten op social media. Op dinsdag in week 40 heb je er bijvoorbeeld even tijd voor en zet je een aantal berichten klaar. Vervolgens leef je weer in de waan van de dag en zit je zo weer in week 43 en is er zo twee, drie weken niets gebeurd.

Waarom heb je besloten om het Dynamische Ondernemers Abonnement af te sluiten?
Ik vind het heel prettig dat het in een abonnementsvorm is. Hierdoor weet je waar je aan toe bent. Ik weet dat er een X aantal uren per week aandacht wordt besteed aan de Zichtbaarheid van mijn onderneming. Eén keer per maand hebben we overleg, waarbij we de resultaten doorspreken en de planning voor de komende maand bepalen.
En het loopt gewoon. Als er onduidelijkheden zijn, dan wordt dat heel snel via de mail opgelost. Dat er snel geschakeld wordt, vind ik absoluut een groot voordeel van dit abonnement.
Je weet wat de kosten zijn per maand en klaar. Ik weet dat er twee keer per maand een nieuwsbrief verstuurd wordt, dat er dagelijks social media berichten gepost worden en dat er 1 keer per maand een blog geschreven wordt. Dat werkt gewoon. Het geeft rust als het duidelijk is: dit krijg ik en dit is mijn investering.
Indien er in de periode meer schrijfwerk is dan het aantal ingekochte uren, dan wordt dat vooraf besproken. Er kunnen dan altijd extra uren afgesproken worden tegen hetzelfde uurtarief.

Welke werkzaamheden heb je uit laten voeren?
Ten eerste het opstellen van de nieuwsbrief. Van tevoren bepalen we de items die erin moeten komen te staan. Eens in de twee, drie weken wordt een nieuwsbrief verstuurd. Daarnaast de Facebook pagina. Elke dag wordt daar iets op gepost. Dit kan een relevant nieuwsitem zijn, een actuele vacature of een verwijzing naar mijn website en blogs. Dat wordt mij allemaal uit handen genomen.
De blogs worden ook geschreven door Duidelijk in Tekst. Aan de hand van een interview van een half uur, drie kwartier komen twee, soms zelfs 3 blogs uit voort. Dit gaat altijd in samenspraak: wat moet de inhoud zijn, wat is de doelstelling, welke mensen wil je ermee bereiken. Dat ontzorgt mij ook weer.
Na een uurtje sparren hebben we weer genoeg input voor de hele maand. Ik kan niet anders zeggen dan dat het gewoon heel prettig werkt.

Heb je de indruk dat je de leiding blijft houden op de Facebook artikelen?
Ja, absoluut. Doordat wij al een tijdje samenwerken, is de look and feel van de berichten goed. De nieuwsartikelen worden pas geplaatst na mijn goedkeuring en ik geef zelf aan welke vacatures gepromoot moeten worden. Daarbij kan ik altijd zien welke berichten er klaar staan om gepost te worden. Het gaat gewoon goed zo.

Is er merkbaar verschil in resultaat in vergelijking met voor het Abonnement?
Ja, je merkt dat de betrokkenheid bij Facebookpagina is verhoogd. Je ziet dat mensen meer zijn gaan delen en reageren op items. Dit geldt ook voor de blogs op de website waar reacties op zijn gekomen. Hoewel het natuurlijk lastig meetbaar is, merk je dat je weer onder de aandacht bent gekomen.
Concreet zie ik het terug in het aantal bezoekers op de website. In vergelijking met een half jaar geleden is dat omhoog geschoten. Dat heeft natuurlijk te maken met de verwijzingen via Facebook naar de website en via de nieuwsbrief naar de website.
Overall heeft het geresulteerd in nieuwe medewerkers en daar was het allemaal om te doen. Aan de andere kant moet je met dit soort Marketingactiviteiten een lange adem hebben om uiteindelijk nog meer resultaat te boeken.

Wat vind je van het Dynamische Ondernemers Abonnement?
Het past perfect bij de manier waarop mijn bedrijfsvoering is ingericht. Het ontzorgt. Ik vind het heel prettig om deze werkzaamheden uitbesteed te hebben. Door het inlevingsvermogen in Vandaag Engineering en de tijd die er vooraf in is gestoken, merk je dat hetgeen gepost wordt of in de nieuwsbrief gezet wordt, ook écht Vandaag Engineering is. Het wordt optimaal verwoord.
Dat is tevens mijn insteek: goede voorbereiding zorgt voor goede uitvoering.

Zichtbaarheid

Wat zijn de voordelen t.o.v. losse opdrachten?
Dat je van tevoren weet waar je aan toe bent en weet wat je daarvoor krijgt. Geen onverwachte kosten achteraf, maar gewoon duidelijkheid. Dat werkt wel zo prettig. Daarnaast is het heel modulair. Als je alleen maar Social media wilt, of een grote reclame campagne. Je kan het opknippen in delen en indien nodig extra uren inkopen of het abonnement (tijdelijk) aanpassen. Alles wordt vooraf besproken.

Waarom zou je het Abonnement aanraden aan Dynamische collega Ondernemers?
Dan kom ik toch weer uit op het ontzorgen. Elke ondernemer heeft zijn corebusiness waarmee hij zijn geld verdient. Alles eromheen is lastig. Dat kan een zieke medewerker zijn waar je re-integratie verslagen voor moet maken, papierwerk wat je voor het UWV of de belastingdienst moet doen. Dat zijn allemaal werkzaamheden die je niet wilt. Je wilt gewoon met je zaak bezig zijn. Dit geldt ook voor de hele Marketingstrategie. Daarvoor moet je specialisten om je heen verzamelen die dat optimaal voor je bedrijf uitvoeren.

Ondanks mijn commerciële achtergrond en Marketingkennis, merk ik dat ik daar gewoon niet dedicated mee bezig kan zijn. Nou ja, het kán wel, maar dan laat je je corebusiness weer liggen. Af en toe heb je wel je pieken dat je bezig bent met de Zichtbaarheid van je onderneming. Maar voor je het weet laat je het weer twee maanden versloffen. Met zo’n abonnement is dat gewoon uitgesloten. Je Onderneming wordt via verschillende kanalen constant onder de aandacht gebracht.
Ik heb het al tegen verschillende collega- ondernemers gezegd: “Laat je ontzorgen. Leg deze werkzaamheden bij een specialist neer en je zal zien dat de resultaten beter worden.”

Samenvattend:
“Het is heel belangrijk dat je Marketingactiviteiten zichtbaar zijn voor je doelgroep. Ik merkte dat ik daar te weinig tijd voor had. Daarom heb ik bij Duidelijk in Tekst het Dynamische Ondernemers Abonnement afgesloten. Op een A-4 tje kreeg ik helder omschreven wat Duidelijk in Tekst voor Vandaag Engineering kan betekenen.”

“Naast een hele boel positieve reacties vanuit mijn doelgroep, heeft dit abonnement mij Ontzorgd en is Vandaag Engineering beter Zichtbaar in de markt.”