Wat is een Call to Action?
Een Call to Action is een zin of knop die de lezer aanzet tot actie. Je moet letterlijk vertellen wat je van de lezer verwacht. Ik neem als voorbeeld de Call to Action om een bepaalde blog te promoten. Als je je bezoeker niet vertelt dat ´ie je nieuwste blog moet lezen, zal hij niet snel op dat idee komen. Om meer mensen naar je blog te krijgen moet je op verschillende plaatsen de mensen `warm maken.´ Je kan hiervoor een stuk tekst van je blog gebruiken, of je lokt mensen door vragen te stellen: “Ken je het gevoel dat….” “ Vind jij het lastig om….” Enzovoorts. Daaronder geef je heel helder en gericht aan wat de lezer moet doen: Lees alles over….
Kost het jou te veel moeite, tijd en/of energie om goede Call to Actions te plaatsen? Laat Duidelijk in Tekst jouw Call to Actions schrijven of optimaliseren.
Waarin plaats je een Call to Action?
Op elke pagina van je website. Zorg ervoor dat je Call to Action past bij de tekst op de pagina, het moet een logische volgende stap zijn. Op je Homepage zet je een CTA naar je contactpagina of naar je bestelpagina. Op je blogpagina´s zet je de lezer aan tot het schrijven van een reactie. Daarnaast kun je een aanbieding doen, contact op laten nemen of ander blog promoten. Geef aan wat de lezer kan verwachten als ´ie de link volgt, dat verlaagt te drempel.
In je nieuwsbrief. Hierin promoot je je nieuwste blog en acties. Kondig aan dat je een reactie op je blog verwacht. Op die manier zal de lezer die CTA onderaan je blog sneller volgen. In je Social Media berichten. Zakelijke Social Media berichten staan bol van Call to Actions. Ze zijn dan ook vaak bedoeld om mensen naar je site of blog te krijgen, of om je netwerk te vergroten.
Waar zet je een CTA in je tekst
Een goede verkooptekst, bevat meerdere Call to Actions: Eén in het eerste, direct zichtbare gedeelte van de tekst, eventueel één halverwege en altijd één onderaan de tekst. De bovenste is een actie, nieuwtje, trigger. Bijvoorbeeld: Schrijf je NU in voor een gratis vochtscan van je kelder. De tweede is een meer algemene, bijvoorbeeld een verwijzing naar een blog. Onderaan de pagina staat de CTA die mensen aanzet om contact op te nemen of direct te bestellen. In de zijbalk: Deze is op elke pagina zichtbaar. Dit is een goede plaats om de CTA voor je nieuwsbrief of voor de download van je boek te plaatsen. Of plaats hier speciale acties en aanbiedingen.
Plaats verschillende Call to Actions op een pagina, twee keer precies hetzelfde werkt niet. Je kan de boodschap wel anders verwoorden, zodat je er net weer andere mensen mee aanspreekt. Herhaling op een andere pagina werkt vaak juist versterkend. Wees volledig. Alleen: KOOP werkt niet, ook al heb je nog zo´n flitsende knop. Omschrijf wat je te koop hebt, en wat het voordeel voor de klant is als hij je link volgt.
Hoe is een CTA vormgegeven
Kort samengevat: OPVALLEND. In tekst is de Call to Action groter, dik gedrukt en in linkkleur. In een knop is de Call to Action nog opvallender aanwezig. Kijk bij grote bedrijven de kunst af. Zij hebben alles uitvoerig getest. Maak je eigen knoppen, gebaseerd op het uiterlijk van deze knoppen. (Beter goed gejat, dan slecht bedacht.)
Na de Call to Action
Zorg dat de link naar de juiste pagina gaat en dat deze aansluit op je CTA: Als je je triggertekst zet op: `Lees alles over de verzorging van paarse viooltjes´ en je komt na klikken op een pagina waarbij het eerste gedeelte gaat over de mooiste aankleding van je vijver, dan zal je artikel niet vaak gelezen worden. Ook al staan onderaan cruciale tips om je violen veel uitbundiger en langer te laten bloeien.
Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk:
Zorg dat alle benodigde informatie duidelijk aanwezig is en dat het een overzichtelijk geheel is. Schrik je bezoeker niet af! Vraag alleen de informatie die je echt nodig hebt. Tot slot: Het is het beste als de uitstraling hetzelfde is als de pagina waar de link staat. Dat wekt vertrouwen.
Als je meer omzet uit je website wilt halen, laat je Duidelijk in Tekst je Website Optimaliseren.
Vraag advies. Hoe completer je WebsiteTekst al is, hoe lager de kosten om je site te laten Optimaliseren. Laat je WebsiteTekst scannen en beslis daarna.
Ik wil weten wat optimalisatie van mijn website kost.
.