persbericht

7 regels voor een goed Persbericht

Voor het schrijven van een persbericht gelden andere regels dan voor het schrijven van een websitetekst of een mailing. Alleen als een persbericht aan bepaalde eisen voldoet, maakt het kans om geplaatst te worden. Aangezien mediaredacties talloze nieuwsberichten binnenkrijgen in de hoop op gratis publiciteit, beland het grootste deel op de grote hoop die niet geplaats wordt.

Onlangs heb ik een Persbericht voor FrisoXpert geschreven
Ondanks dat de eigenaar zelf goed kan schrijven: Hij is vaste columnist bij onder andere Reed Busines Media, heeft hij besloten om dit niet zelf te doen. Hij wilde dat de start van zijn vastgoedadvies- en makelaarskantoor optimale aandacht zou krijgen. Alle media waarnaar deze tekst gestuurd is, hebben het bericht geplaatst.

Waaraan voldoet een goed persbericht?

1: Ten eerste wordt er een interessant en relevant nieuwsfeit gemeld
Dat de oudste werkneemster van een keukenhandel gewonnen heeft tijdens een regionale paardrijwedstrijd, is leuk voor die vrouw, maar verder zal het niet veel mensen boeien. Een opening, verhuizing, verandering van koers, forse uitbreiding en nieuwe ontwikkelingen zijn echter wél interessant voor een gericht publiek. Bedenk of je het nieuws interessant zou vinden als je het zou lezen over een ander bedrijf.

Schrijven over een nieuw product wordt snel gezien als reclame
De mediabedrijven verwijzen deze berichten direct naar de advertentieafdeling om hun kosten te dekken. Alleen als je het vermeld bij een goed nieuwsfeit, maak je kans dat ze het plaatsen. Al loop je het risico dat ze het gedeelte met je nieuwe product uit de tekst weglaten. Maar: Niet geschoten is altijd mis.

2: Het bericht heeft een aansprekende kop.
Dit is heel dubbel: Het moet de aandacht trekken van het redactielid, maar deze herschrijft vaak de kop. De inhoud moet bondig weergegeven worden en triggeren om verder te lezen. Het geeft aan of het artikel het `waard´ is om gelezen te worden. De redactie moet er echter voor zorgen dat de kop `mooi in het plaatje past´. Soms past een korte kop, beter, soms een lange. Daarbij zijn redactieleden schrijvers met een eigen mening….. Door het aanpassen van de kop, drukken ze hun stempel op het artikel.

3: In de eerste alinea geef je antwoord op de `wie, wat, waar en waarom´ vragen
Je begint met de vraag “Over wie/welk bedrijf gaat het artikel?” Daarna vertel je wat de nieuwsfeiten zijn: “Wat is er gebeurd, veranderd?” Gevolgd door een bondige uitleg over het waar en waarom. Schrijf in goed leesbare heldere zinnen, waarbij je je uitsluitend aan de feiten houdt.

4: In de tekst eronder staat nadere uitleg
Zet het belangrijkste bovenaan: Redacteuren korten regelmatig artikelen in en schrappen vaak van onderaf naar boven. Blijf bij de feiten en noem alleen relevante bijzaken. Ga na wat je zelf nog zou willen weten over het nieuwsfeit als een conculega dit nieuws zou brengen. Maak het artikel volledig, maar niet onnodig lang.

5: Het artikel is prettig te lezen.
Zorg ervoor dat het gericht is op de doelgroep. Maak eventueel verschillende persberichten. Bij een persbericht in de Margriet worden eenvoudigere woorden gebruikt dan bij een bericht in een medisch vakblad. Toch kan eenzelfde nieuwsfeit voor beide bladen interessant zijn: De patiënten en de hulpverleners. Door quotes te verwerken in je tekst, ontstaat er een prettiger leesritme. Het artikel krijgt een persoonlijk karakter en de lezer voelt zich meer betrokken.

6: Zorg voor een goede lengte van de tekst
Een persbericht is anders dan een tijdschriftartikel! Natuurlijk moet het nieuws nader toegelicht worden, maar dit moet op een zakelijke toon gebeuren. Een tijdschriftartikel bevat heel veel bla-bla tekst. Voor en tijdschriftartikel werkt dat prima, maar voor een persbericht kun je al die franje er beter uit schrappen. Als jij het niet doet, doet de redacteur het wel, als hij daar zin in heeft…. Anders verdwijnt het rechtstreeks naar de prullenbak. Probeer je artikel te beperken tot 300 woorden.

7: Ten slotte wordt het persbericht naar de juiste media gestuurd
Bedenk welke doelgroepen je wilt bereiken en ga na welke media je daarvoor het beste kan gebruiken. Hoe gerichter je stuurt, hoe groter de kans op plaatsing. Veel online media plaatst elke dag nieuwsfeiten, ze hebben dus veel nieuws nodig en vinden het wel handig als ze goedgeschreven relevante persberichten zonder aanpassingen kunnen plaatsen. Ga redacties niet spammen! Dat werkt tegen je! Ze krijgen meer dan genoeg persberichten binnen.

Persberichten sturen blijft een gok, het slagen is van veel factoren afhankelijk. Maar als het lukt om je bericht geplaatst te krijgen in de juiste media, bereik je een hele grote doelgroep zonder of met geringe investering.

Ik wil meer weten over het laten schrijven/ redigeren van persberichten.

Heb jij aanvullende tips voor een goed persberict? Laat het mij weten: Plaats je reactie hieronder!

Een reactie plaatsen