Wat doe je. Wat heb je te bieden. Hoe omschrijf je je dienst of product. Waarin ben je anders. Wat zijn je sterke punten. Waardoor ben je herkenbaar. Allemaal vragen die beantwoord moeten worden in de omschrijving van je onderneming…… En dan ook nog in heldere, prettig leesbare taal. Voldoet jouw omschrijving?
Aangezien veel mensen hiermee worstelen, heb ik een handleiding gemaakt. Schrijf van elk punt vijf antwoorden op en vorm van daaruit de optimale omschrijving:
1: Omschrijf je onderneming zoals je het zou verwoorden tijdens een gesprek.
Stel je voor dat je op een netwerkbijeenkomst bent. Ga de uitdaging aan om vijf keer een andere omschrijving te geven. Leg de nadruk elke keer op een ander aspect. Bedenk wat een ander aantrekkelijk kan vinden in je verhaal, waardoor hij getriggerd wordt om meer over jou en je bedrijf te weten te komen. Laat alles achterwegen wat je NIET bent! Het zorgt ervoor dat je zwakker over komt. Benadruk altijd waar je goed in bent. Zoek zakenpartners die goed zijn in je zwakke punten. Over en weer doorverwijzen is voor beide ondernemingen interessant.
2: Noem de belangrijkste pluspunten van je onderneming of product.
Ga altijd uit van de klant: Wat vinden zij het meest interessant? Waar hebben zij het meest aan? Een mooi gebouw is goed voor de herkenbaarheid, maar daar hecht de consument minder waarde aan, dan bijvoorbeeld aan jouw talent om mensen zich zelfverzekerd te laten voelen.
3: Wat doe je anders dan je conculega´s.
Iedere ondernemer heeft zijn eigen insteek, werkwijze en kijk op de zaak. Zoek de vijf belangrijkste, weer vanuit de ogen van de consument. Vraag eventueel je klanten waarin je anders bent. Kijk verder dan de meest opvallende zaken. Het zijn vaak de zaken die minder aan de oppervlakte te zien zijn, die de mensen over de streep halen. Misschien is het een gevoel of sfeer die ervoor zorgen dat klanten zich op hun gemak voelen. Dit kan ook in een showroom zijn. Sfeer is heel erg belangrijk om mensen terug te laten komen. Ga zelf maar na waar je graag komt en waarom.
4: Omschrijf je bedrijf in keywords.
In welke woorden kun je je onderneming, producten en of diensten samenvatten. Het is best lastig op de juiste woorden te vinden die precies de lading dekken. Geweldig, is bijvoorbeeld erg algemeen en daardoor nietszeggend. Probeer het zo specifiek mogelijk te maken.
5: Welke punten zijn verder van belang?
Veel ervaring geeft meerwaarde, net als een familiebedrijf. Daarnaast geeft het leveren aan een belangrijke klant je credits. Denk aan Hofleverancier. Een opvallende of bijzondere locatie kan van belang zijn. Of een bijzondere achtergrond. Topsporters en BN-ers gebruiken hun naam en prestaties om zich te onderscheiden.
Stel vijf omschrijvingen samen aan de hand van bovenstaande lijst.
Vermijdt details. De lezer moet direct zien wat voor soort onderneming je hebt en zien waarin je onderscheidend bent. Houdt ´t compact: De kunst van het weg laten. Als de lezer nieuwsgierig is, leest ‘ie sneller door.
Combineer de beste delen uit de zinnen en stel een optimale omschrijving samen. Succes!
Neem contact met mij op als je meer wilt weten over het laten Omschrijven van je Onderneming.
.