De 5 meest gemaakte USP fouten

Fout 1: Je Unique Selling Point is niet uniek

Bij het omschrijven van de sterke punten van je onderneming, denk je in eerste instantie aan de meest voor de hand liggende, namelijk: Service, kennis en kwaliteit. Maar aangezien (bijna) elk bedrijf zegt dat hij deze eigenschappen heeft, zijn deze niet uniek. Iedere tak van business kent z’n eigen vakgerelateerde kwaliteiten. Veel van jouw sterke punten zullen daarom al genoemd worden door conculega’s. Graaf dieper. Schrijf alles op wat met betrekking tot je onderneming van toepassing kan zijn. Kijk of je dat kunt uitbouwen tot een goede omschrijving.

Als het je niet lukt om een goede USP te vinden, kun je er een creëren

Voeg bijvoorbeeld iets extra’s toe aan je dienst of service. Neem iets wat je conculega’s niet doen en wat een passende aanvulling is. Je laat op die manier zien dat je net een stapje harder loopt voor de klant. Bijvoorbeeld gratis opslag van zomer- en winterbanden bij een garagebedrijf. Op die manier weet je zeker dat de klant terug komt. Of geef bijvoorbeeld bij elke bos bloemen een kaartje met daarop de nieuwste trends en leuke ideeën op het gebied van bloemschikken.

Fout 2: Je USP is te moeilijk omschreven

‘Door onze innovatieve toepassingen en klantgerichte creatieve oplossingen, bieden we de juiste structuur om tot een eminent resultaat te komen.’ Het klinkt interessant, maar eigenlijk staat er niets specifieks. Het is een zeer globale en algemene omschrijving.

Maak voor iedereen helder wat je doet. De mooie woorden kun je altijd verderop in je tekst gebruiken als je dat wilt. Voorkom een dubbelzinnige omschrijving: Je omschrijving moet direct op de juiste manier geïnterpreteerd worden. De USP moet mensen het vertrouwen geven dat ze bij jou op het juiste adres zijn. Spreek het onderbewuste aan.

Fout 3: Je USP is niet relevant

Zorg dat je USP over de kwaliteiten van je onderneming gaan. Het prachtige door X ontworpen futuristische gebouw is voor je potentiële klant niet zo belangrijk: Tenzij jij X bent, zal het voor de bezoeker geen reden zijn om bij jou te kopen. Zoek uit wat wél goede redenen zijn om bij jou te kopen, of jou in te huren. Let erop dat de laagste prijs lang niet altijd doorslaggevend is om voor jou te kiezen.

Fout 4: Je USP is te lang

uspAls je USP te lang is, haakt de lezer af. Het wordt dan meer: ´Kijk eens hoe geweldig wij zijn,´ dan dat het aangeeft waarom de klant bij JOU het beste af is. Zet al je kwaliteiten op een rij en bekijk van daaruit hoe je je USP gaat omschrijven. Bereikbaarheid, gemak, keus, voorraad, service, prijs, parkeergelegenheid, sfeer, product, extra´s enzovoort. Denk verder om je unieke kwaliteiten te ontdekken.

Kies de eigenschappen die voor de klant het meest aantrekkelijk zijn.

Wat maakt het verschil? Wat zal een klant over de streep trekken en voor jou laten kiezen, ook al lijkt je directe concurrent de beste kaarten te hebben. Hoe beter je concurrenten zijn, hoe creatiever jij moet zijn. Zet je niet af tegen anderen: ´Wij hebben veel meer keus dan bedrijf X.´ Hierdoor maak je jezelf juist heel zwak. Schuif een sterke eigenschap naar voren. Of verzin iets waar klanten niet omheen kunnen. Kijk de kunst af bij anderen. Analyseer de reclameboodschappen van grote bedrijven. Vaak word je hierdoor op goede ideeën gebracht. Zelfs acties van bedrijven die totaal iets anders doen, kunnen jou inspireren tot een Unique Selling Proposition.

Fout 5: Er wordt niet gekeken wat voor de KLANT belangrijk is

Je bent ongetwijfeld geweldig in je vak en natuurlijk de beste die er is. Heb je een Tjakka- USP? Zo een die je elke morgen tegen jezelf roept in de spiegel? Of is je USP gericht op datgene wat voor toekomstige kopers/opdrachtgevers interessant en doorslaggevend kan zijn? Kijk vanuit de klant. Vraag aan eerdere kopers/opdrachtgevers wat hen aantrok in jouw onderneming; Wat gaf voor hen de doorslag. Vraag vervolgens waarom ze jouw bedrijf hebben gekozen en niet een van je conculega’s.

Richt je op datgene dat de problemen van je klanten oplost

Weet waar je klant enthousiast of gelukkig van wordt. Speel daarop in. Bied iets extra´s. Laat de klant zich bijzonder voelen.

Twijfel je over je USP, of lukt het niet om je speciale eigenschappen helder te omschrijven?
Vraag advies! Laat Duidelijk in Tekst je USP effectief omschrijven waardoor meer bezoekers de keus maken voor jouw bedrijf en niet doorklikken naar je concurrenten.

Ik wil weten wat het mij kost als ik Duidelijk in Tekst mijn USP laat schrijven.

.