Wat doet een Logo? Een Logo is een herkenningsteken van een bedrijf. Doordat dit op alle vormen van communicatie terug komt, gaan mensen het herkennen.
Door het logo zien ze DIRECT dat je bij jouw bedrijf zijn. Daarom is het heel belangrijk dat je Logo ÉCHT goed bij je bedrijf/ dienst/ product past. Qua gevoel, kleur en voorstelling. Ga niet over één nacht ijs. Houdt dit vraagstuk langere tijd ´in je achterhoofd´, en laat het een tijd borrelen. Zet ideeën op papier en leg ze voor aan collega´s vrienden en je partner. Zet hun op- en aanmerkingen op papier. Zij kijken met andere ogen naar je bedrijf en kijken makkelijker vanuit het gezichtspunt van je doelgroep.
Wil je:
- Letters of woorden in je logo.
- Een bepaald gevoel uitdrukken.
- Je product verwerken in je logo.
- Een bepaalde kleur in je logo.
- Wat voor ´n effect moet je logo hebben.
- Is het onderscheidend.
- Wat valt op in je bedrijf. Kun je daar iets mee?
Met het Logo geef je aan wat voor ´n soort bedrijf je hebt:
Zakelijk, open, sociaal, technisch, chemisch, voor kinderen enzovoorts. Denk vanuit je doelgroep: zij moeten zien waar je voor staat. Het moet aantrekkelijk zijn , het moet aanspreken.
Veel opschrijven helpt bij het vormen van ideeën
Schrijf de naam van je bedrijf op met daaronder de Unique Selling Points. Wat maakt jouw bedrijf/ dienst/ product anders? Wat wil je bereiken, hoe wil je dat mensen je bedrijf zien? Wat wil je uitstralen, wat is je boodschap? Wat is het resultaat als mensen jou inhuren? Veel vragen waar je over na moet denken. Kijk welke logo´s van andere bedrijven je aanspreken en waarom en wat je absoluut niet wilt in je logo.
Bepaal nu wat het meest belangrijk is
Verzin verschillende manieren om dit uit te drukken. Type eventueel woorden in bij Google afbeeldingen om ideeën op te doen. Maak hiervan schetsen. Als er een schets bij zit die je aanspreekt, probeer deze dan te verbeteren totdat je een goed ontwerp hebt. Leg dit weer voor aan je omgeving om na te gaan of je datgene uitdrukt dat je wilt.
Ieder z´n vak
Als je heel handig bent met grafische programma´s, kun je zelf je logo maken. Grafisch ontwerpers zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van passende logo´s. Door een specialist in te schakelen bespaar je jezelf heel veel tijd en werk en je bent verzekerd van een scherp, origineel en passend ontwerp. De fases van het associëren en schetsen kun je aan deze specialisten overlaten. Bedenk wel eerst wat je wilt uitstralen met je bedrijf en wat je wel en niet mooi vindt.
Tot slot: Hoe groot moet je logo zijn?
Dat is afhankelijk van de plaats. Laat je logo niet al te prominent aanwezig zijn. Dat geeft het gevoel dat je jezelf ONTZETTEND belangrijk vindt. Maak het dus niet te opvallend en kies de juiste plaats. Het gaat immers om de klant en niet om jezelf. Een goed logo valt toch wel op, het is een herkenningsteken dat vaak in je onderbewuste wordt waargenomen. Doordat het logo overal terug komt, weet de bezoeker dat ´ie met jouw bedrijf te maken heeft. Je logo geeft vertrouwen.
Is jouw logo een goede weerspiegeling van je onderneming? Heb jij je logo zelf gemaakt of heb je het, net als ik, aan een grafisch ontwerper overgelaten?
.