Er zijn talloze onderzoeken gedaan naar het koopgedrag van mensen. Reclame maakt dankbaar gebruik van de verkregen informatie.
Wist je dat de meeste aankoopbeslissingen voor 95% op gevoel gedaan worden? Dit is de reden dat beïnvloeding door reclames zo´n groot effect heeft.
Hoe koop jij offline?
Met name bij grotere uitgaven spelen er meerdere zaken mee: Wat is de uitstraling van het pand. Als het pand er slecht onderhouden en rommelig uitziet, stap je al anders binnen dan als het er modern en gezellig uitziet.
Daarna is de eerste indruk van het interieur van belang. Het zorgt ervoor dat je kan inschatten wat je kan verwachten op het gebied van service en prijs. Naast de indeling, het assortiment, de hoeveelheid producten en de kleuren wordt je beïnvloed door geur en geluid. Al met al zijn dit dus al tal van factoren die ervoor zorgen of je in een koopstemming komt of niet. En dan sta je nog maar op de deurmat….
Onbewust
Je krijgt te maken met het personeel en het assortiment. Hoe beter je gevoel is over deze zaken, hoe sneller je geneigd bent om over te gaan tot koop. Doorgaans registreer je dit alles volledig onbewust. Alleen als er iets niet goed is, wordt je je er bewust van. Denk maar eens wat je reactie is als er een rioollucht in de winkel hangt. Dan wil je het liefst direct rechtsomkeert maken. Alleen als je je product graag meteen en uit die winkel wilt, blijf je lang genoeg om het aan te schaffen, anders schakel je snel over op plan B: naar een andere winkel of het product een andere keer kopen (of niet, want uitstel leidt nog al eens tot afstel.)
Online kopen
Bij een website spelen minder zaken mee. Dat maakt de aanwezige aspecten wel extra belangrijk. De eerste indruk bepaalt al of mensen gaan lezen of wegklikken.
Ik kom helaas nog regelmatig websites tegen waarbij ik schrik van de slechte kwaliteit. Nu zie ik dat ook als een uitdaging…. Maar voor velen is dit alleen een ergernis.
Een Website die uitnodigt tot koop
Bij een doeltreffende Website wordt de uitstraling van de onderneming weerspiegelt. Hetgeen de onderneming de lezer te bieden heeft staat direct helder omschreven op de homepagina. De eerste indruk zorgt ervoor dat de lezer zich op z’n gemak voelt en meer wil weten over je organisatie/ diensten/ producten.
Verkoper op je Website
Als je daarbij ervoor zorgt dat de lezer gastvrij ontvangen wordt, zal ‘ie zich nóg sneller thuis voelen. Dit gastvrij ontvangen wordt gedaan door de Onzichtbare Verkoper. Deze heet de lezer welkom, spreekt hem herkenbaar aan en verwoord de vraag van de bezoeker. De bezoeker voelt zich direct op z’n gemak en begrepen. Daarmee heb je al heel veel bereikt.
Oproep
Als je websites tegenkomt waarvan je denkt: Die is slecht/ ouderwets/ onprofessioneel/ onduidelijk enzovoorts, zou je die dan door willen mailen? Wellicht staan ze open voor verbetering.
Neem contact met mij op, dan bespreken we hoe de Onzichtbare Verkoper de bezoekers op jouw website kan verwelkomen.
.