Spreek het onderbewuste van je lezer aan, zodat hij in een JA Stemming komt:
- Ja, ik word begrepen.
- Ja, ik vind het een goed product.
- Ja, ik heb vertrouwen in dit bedrijf.
- Ja ik wil meer weten.
- Ja, ik wil deze coachingssessie volgen.
- Ja, ik wil dit product kopen.
De stemming van de lezer is bepalend voor zijn handelen
Hoe staat hij tegenover jouw product of dienst? Als een lezer in een negatieve koopstemming verkeert, is hij niet van plan om iets te kopen. Het is lastig om deze stemming om te zetten tot een positieve koopstemming. Lastig, maar niet onmogelijk. Zie het als een uitdaging…
In een face to face situatie, heb je veel meer vaardigheden die je kan inzetten. Daarbij kun je direct inspringen op de reactie van de klant.
Herken je dit:
Een situatie die we in ieder geval vanuit het perspectief van de klant kennen. Ik bekijk hem nu vanuit de verkoper: Er komt een klant je showroom binnen. Uit zijn lichaamstaal kun je direct opmaken dat ´ie wel wil kijken, maar niet van plan is om te kopen: Een uitdaging. Je betrekt je truckenkast erbij: Je begroet de klant extra enthousiast, maar bent zéker niet opdringerig. Je geeft de klant de ruimte en zorgt ervoor dat je in gesprek komt, zodat je de negatieve stemming om kan geen buigen naar enthousiasme. Je let continue op de reactie van de klant. Je reageert hier onopvallend op met alle vaardigheden en technieken die je in huis hebt.
Het lukt uiteraard niet altijd, maar die keren dat het wél lukt, geven een prachtig beeld van hoe dit proces verloopt.
Heel langzaam maar zeker, met geven en nemen. (2 stappen vooruit, één terug). Je merkt dat de klant minder afstandelijk wordt en meer open staat voor jouw suggesties: Hij komt langzaam maar zeker in een JA Stemming. Het gesprek verloopt soepeler. Op dat moment staat de klant open voor de voordelen van je product, voor suggesties en aanvullende informatie. Op dat moment is de kans groot dat de klant over gaat tot koop.
Bij teksten zijn we wat dat betreft heel erg beperkt:
Je ziet niet in welke stemming je lezer is als hij op je Website komt. Je hebt geen mogelijkheid om direct in te spelen op de situatie en te reageren op vragen.
Daarom moet je je zo goed mogelijk verplaatsen in de vele soorten lezers en zorgen dat je Teksten zo groot mogelijke doelgroep aanspreekt.
Door het onderbewuste aan te spreken en te sturen in je Teksten, wordt de aandacht beter vastgehouden en kun je tegenwerpingen omzetten in positieve gedachten. Je plaatst hiermee een Onzichtbare Verkoper in je Teksten die de lezer in JA Stemming brengt.
JA, ik wil meer weten over een Onzichtbare Verkoper in mijn Teksten.
.