Voorbeeld uit de praktijk: Hulp om sociale media optimaal in te zetten ter promotie van je onderneming

Sociale media berichten plaatsen is voor veel ondernemers een taak die ze nog moeten doen, maar die vaak onderaan het to do lijstje terecht komt. Kom jou dit bekend voor? Inmiddels help ik diverse Dynamische Ondernemers met sociale media. Hieronder leg ik uit hoe ik dat voor verschillende ondernemers doe:

De basis van sociale media
Het uitgangspunt is een gesprek met eigenaar en gezicht van de onderneming zoals met Ralph van Kraaij van Oaks and Elements. Hierin heb ik hem alles gevraagd over het hoe en waarom van zijn creatieve onderneming. Door dit gesprek heb ik Ralph en zijn manier van denken en werken beter leren kennen. Deze informatie gebruik ik om de teksten uit naam van Oaks and Elements te kunnen schrijven. Het is namelijk heel belangrijk dat de schrijfwijze en toon aansluit op de schrijfwijze en toon van de onderneming. Het moet een weerspiegeling zijn van het bedrijf waarbij ik de NLP technieken gebruik om een extra laag in de teksten aan te brengen. Die extra laag geeft subtiel het gevoel weer van het bedrijf, de kernwaarden en de sfeer.

Sociale Media

Direct plaatsbare teksten
Om ervoor te zorgen dat er altijd berichten voor handen zijn, heb ik aan de hand van de website en extra informatie een reeks berichten geschreven. Vanuit dit Word document plaats ik elke week 1 á 2 berichten, of ik zet een hele reeks berichten klaar. Tevens heb ik een map gemaakt met passende rechtenvrije afbeeldingen. Voor eigenaren die berichten op LinkedIn willen plaatsen, zoals de voor de eigenaren van iStrongBox en voor de Kerstmakelaar maak ik een Word document en zoek ik bijpassende afbeeldingen. Op LinkedIn plaats je berichten onder je eigen naam, dit doe ik dus niet voor je.

Afwisseling
Alleen informatieve berichten plaatsen werkt niet. Het is belangrijk om af te wisselen. Voor Jeroen Rombouts van Vandaag Engineering houd ik bijvoorbeeld de nieuwsberichten in de gaten. Als er relevante en interessante berichten tussen zitten, dan mail ik ze eerst naar Jeroen. Hij bepaalt wat er wel en wat niet geplaatst wordt. Daarnaast vraag ik hem regelmatig welke vacatures extra promotie kunnen gebruiken.
De volgers van de Oaks and Elements Facebookpagina reageren erg goed op berichten waarop Ralph te zien is, dus heb ik hem gevraagd om veel foto’s te (laten) maken als hij hout aan het bewerken is. Zowel Jeroen als Ralph heb ik aangeraden om te gaan vloggen ook al is de drempel wat hoog.
Voor de afwisseling plaats ik af en toe iets grappigs wat uiteraard bij de onderneming past.

Verschillende kanalen
Aangezien je een Dynamische Ondernemer bent, ga ik ervan uit dat je in ieder geval één of meerdere zakelijke kanalen opgezet hebt. Ik kan je adviseren over andere kanalen, mocht dit voor je onderneming interessant zijn en het doeltreffender maken van je bestaande kanalen. Daarnaast help ik je graag met andere vormen van promotie, zoals een nieuwsbrief of een directe actie, bijvoorbeeld voor gasten van je horecagelegenheid of bezoekers van je showroom.

Sociale media

Teamwork
Het plaatsen van sociale mediaberichten is teamwork. Sommige berichten lokken reacties uit. Het is belangrijk dat jij als eigenaar daar adequaat op reageert. Doordat ik niet weet welke relatie je hebt met de personen die een reactie schrijven, neem ik dit gedeelte niet van je over. De toon en taal waarop de reactie geschreven wordt is namelijk heel belangrijk. Wat ik wel voor je doe, is je berichten in de gaten houden en je een seintje geven als er actie ondernomen moet worden.
Verder hebben we regelmatig overleg waarbij we de resultaten bespreken en af en toe sparsessies houden. Aan de hand van dit overleg en de nieuwste ontwikkelingen binnen je onderneming, passen we de berichtgeving desgewenst aan. Onze samenwerking is een wisselwerking. Jouw opmerkingen zetten mij weer aan het denken waardoor de aanpak blijft verbeteren.

Instructie voor je werknemers
Sociale media kan heel waardevol zijn en de naamsbekendheid van je onderneming enorm vergroten. Het kan je bedrijf echter ook schade toebrengen. Daarom is het belangrijk dat je medewerkers zich daar bewust van zijn. En dat ze de do’s en don’ts van sociale media kennen. Waarschijnlijk zitten ze allemaal op sociale media en hebben ze een flink bereik. Stel dat er ‘een leuk filmpje’ op je bedrijf gemaakt wordt. Dit wordt gepost en verspreid onder vrienden die dit weer delen met hun vrienden…

Sociale media

Bijvoorbeeld: Werknemers van een schildersbedrijf nemen een foto van de gevel van het bedrijf waar ze werken. De naam is herkenbaar te zien, samen met een stukje achterstallig onderhoud zoals een afbladderend kozijn…. Uiteraard staat deze klus al lang op het to do lijstje van de eigenaar, maar wegens een druk seizoen en een aantal extra schildersklussen, is het er nog niet van gekomen om het eigen pand op te knappen…. Dit kan een mooie pakkende foto opleveren en die zal waarschijnlijk een groot bereik hebben….. Ai.

Betaalde campagnes

Om een grotere groep mensen te bereiken, is het waardevol om af en toe of regelmatig een sociale mediacampagne op te zetten. Vaak kun je voor 5 euro per dag al een bericht promoten onder een grote groep mensen. Het mooie is, dat je je bericht specifiek naar bepaalde mensen kan sturen door een selectie te maken uit geslacht, leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau, branche, functie, interesses et cetera. Per sociale mediakanaal verschilt het aantal mogelijkheden.

Kortom:Sociale mediaSamen bepalen we welke taken ik voor je uit ga voeren en wat je zelf gaat doen. Ik neem namelijk niet alles over! Het is een samenwerking, zodat de druk er voor jou afgehaald wordt. Daarnaast begeleid ik jou en je medewerkers en zet ik aan tot actie in de vorm van foto’s korte filmpjes, vlogs, reacties op berichten en betaalde acties. Met als resultaat dat je doelgroep regelmatig een berichtje van je voorbij ziet komen en je positief onder de aandacht blijft.

Zichtbaarheid vergroot je kans op omzet, wat volgens mij de moeite waard is om daar serieus aandacht aan te besteden.
Dynamische Ondernemer, wil je weten hoe ik jou kan helpen om de sociale media van je onderneming Optimaal te laten verlopen? Stuur mij dan even een mailtje via dominique@duidelijkintekst.nl, bel of app mij op 06-22315131.