De kaart is niet het gebied

Om zakelijke teksten nóg doeltreffender te maken, verweef ik er NLP technieken in. Deze schrijftechnieken zijn voortgekomen uit de NLP, zoals deze door trainers, coaches en therapeuten gebruikt wordt. Daarom zal ik in enkele blogs een aantal facetten uit de NLP methodiek eruit lichten.

Samengevat:

NLP is een methode om door te dringen in het doolhof van je onderbewuste. Neuro slaat op ons centrale zenuwstelsel. Het zet impulsen van buiten om in beelden, geluiden en gevoelens. Linguïstisch betekend taalkundig. In dit kader slaat het op de taal die wij gebruiken om weer te geven wat er in ons leeft en waarmee wij bewust impulsen kunnen geven aan ons zenuwstelsel. Programmeren wordt binnen het NLP gebruikt voor de manier waarop we de bij ons binnenkomende informatie organiseren. Het programma waar we mee door het leven gaan en die de kwaliteit bepaald van onze ervaringen. NLP is een soort handleiding waarin duidelijk gemaakt wordt hoe onze hersenen functioneren. Binnen de NLP wordt gewerkt met vooronderstellingen.

Definitie vooronderstelling:

Een vooronderstelling is iets wat van te voren wordt aangenomen of verondersteld. We zouden kunnen zeggen: “vooronderstellen” is iets concluderen voordat het onderzoek is begonnen. Vaak nemen we zonder meer dingen aan zonder nader onderzoek of denkwerk. We gaan daarbij uit van het wereldbeeld zoals we dat kennen en putten uit onze voorraad opgeslagen ervaringen.

Vooronderstelling ‘De kaart is niet het gebied.’

Net zoals de kaart van de Veluwe er heel anders uit ziet dan het eigenlijke gebied. Zo is het ook met de wereld die wij waarnemen. Iedere dag doen we oneindig veel indrukken op. Daarvoor gebruiken we onze zintuigen. Slechts een klein deel van de indrukken kunnen we opslaan en in kaart brengen, waarbij iedereen z´n eigen voorkeur voor bepaalde zintuigen heeft. Iedereen filtert zijn indrukken op zijn eigen manier, afhankelijk van de persoonlijke ervaringen, cultuur, taal, waarden en overtuigingen, interesses en meningen. Daardoor slaat iedereen andere indrukken op en geeft er een eigen waarde aan.

De kaart is niet het gebied

Op de kaart staan de wegen en plaatsnamen. Er wordt aangegeven waar water en natuurgebied is, maar de planten, bomen en dieren staan niet vermeld. Daarnaast is de sfeer, de kleuren, de geuren, de temperatuur en het uitzicht niet zichtbaar.


Iedereen heeft een eigen beeld van de werkelijkheid, een eigen kaart

Waar de één een gevoel van rust ervaart als hij in het gebied is, zal een ander zich heel eenzaam en verlaten voelen, misschien zelfs bang. Dit is afhankelijk van de `persoonlijke kaart´. Mijn paars is hoogstwaarschijnlijk anders dan jouw paars. Vaak neem je automatisch aan dat je begrijpt wat de ander bedoelt. Het ene wereldmodel is niet méér waar dat het andere, het is alleen anders.

Mensen reageren niet op de werkelijkheid, maar op hun beeld van de werkelijkheid.

De kaart en zakelijke teksten

Bij het schrijven van zakelijke teksten is het goed om bovenstaande kennis in je achterhoofd te houden. Op die manier ben je bedacht op vooronderstellingen in je tekst, die mogelijk anders geïnterpreteerd worden dan jij ze bedoeld hebt. Vooral als je een bepaald sfeer wilt oproepen, heb je hiermee te maken: De zee ruist op de achtergrond, je voelt het warme zand onder je voeten….. Hiermee zou ik een rustige, ontspannen sfeer op willen roepen. Iemand die erg bang voor honden is, denkt juist aan alle loslopende handen op het strand. Hij wordt van deze omschrijving juist erg gespannen. Een ander vindt het gevoel van zand onder zijn voeten vreselijk….. Nu kan je niet met alles en iedereen rekening houden, maar het is wel handig om te weten hoe `de kaart is niet het gebied´ werkt. Om aan te geven welk gevoel je op wilt roepen zou je: Ontspannen geniet je van het bijna verlate strand. Je voelt je vrij….. toe kunnen voegen.

JA, ik wil meer weten over NLP technieken, toegepast in Zakelijke Teksten.

.