Dynamische Ondernemers zien het belang van een goede Website in. Daarom zorgen ze dat deze er gelikt uit ziet en verwoorden ze hun producten c.q. diensten zo goed mogelijk. Helaas zie ik dat veel ondernemers in dezelfde valkuilen vallen. Om te voorkomen dat jij dezelfde fouten maakt, heb ik 7 veelgemaakte WebsiteTekst fouten op een rijtje gezet:
1. Vanuit jezelf schrijven
Dit zie je terug in heel veel WebsiteTeksten en met name in blogartikelen. Ondernemers vertellen wat zij belangrijk vinden, zonder zich voldoende af te vragen wat interessant is voor de lezer. Terwijl men juist de interesse van de lezer wil wekken. Om ervoor te zorgen dat je artikel gelezen wordt, is het handig om uit te vinden wat je doelgroep wil weten.
Er zijn verschillende manieren om hierachter te komen:
° Vraag je lezers wat ze willen weten.
° Typ het keyword in bij Google en kijk wat er in de top 5 resultaten staat.
° Kijk bij Analytics waar je bezoekers op zoeken.
2.Het woord richten tot een groot publiek
De lezer is één persoon, die wil niet aangesproken worden alsof hij er met een hele groep mensen je artikel zit te lezen. Spreek de lezer persoonlijk aan, dan zal hij veel beter geïnteresseerd blijven.
Schrijf niet te algemeen, maar richt je blog op één bepaald persoon. Bepaal je doelgroep en bedenk voor wie je het artikel schrijft. Het is vergelijkbaar met hoe je in een 1 op 1 gesprek met iemand praat.
3. Een advertentie maken van je WebsiteTeksten
Gebruik bijwoorden met mate. Het is een Website, geen schreeuwende advertentie. Dus als je gebruik maakt van geweldig, fantastisch, onweerstaanbaar etc. haakt de lezer snel af. Minder schreeuwende bijwoorden zijn wel te gebruiken zoals gezellig, sfeervol, vernieuwende etc. Schrijf zoals je praat.
4. Niet bij je onderwerp blijven
De kop moet aangeven wat men in het artikel kan verwachten. Als er niet aan die verwachting voldaan wordt, leest dat heel vervelend. Je verliest het vertrouwen van je lezer. Het is heel verwarrend en vervelend als je denkt iets meer te weten te komen over de meest irritante woorden in een tekst en er wordt alleen over onterecht gebruik van komma´s geschreven. Wellicht een interessant onderwerp, maar het hoofd van de lezer staat er niet naar. In een artikel kun je wel een zijweg nemen, zo lang het maar te maken heeft met het onderwerp van de kop en je weer terug komt op het oorspronkelijke onderwerp. Vaak is het beter om bij één onderwerp te blijven en over de zijweg een apart stuk te schrijven.
5. Nietszeggende koppen gebruiken
De kop zorgt ervoor of een artikel gelezen wordt, of niet. Zorg dat je de juiste omschrijving en de juiste toon raakt. De lezer moet geprikkeld en nieuwsgierig worden. Maak de koppen kort en bondig en herhaal de kop niet letterlijk aan het begin van je alinea: De lezer heeft de kop al gelezen, waardoor het heel irritant is als deze zin direct weer herhaald wordt.
6. Instructies opschrijven
Zie de lezer voor vol aan. Begin je artikel niet met een open deur. De lezer is niet voor niets op zoek naar meer informatie over dit onderwerp. Geef relevante uitleg. Maak er een prettig leesbaar stuk van waar menig lezer iets van op kan steken. Het geeft aan dat je voldoende kennis hebt over het onderwerp, wat er weer voor zorgt dat de lezer meer vertrouwen krijgt in jouw onderneming.
7. Vakjargon gebruiken
Zorg dat je artikelen door een groot publiek goed leesbaar is. Het grote publiek is geschoold en heeft een carrière. Het is dus iets anders dan Jip en Janneke taal. Gebruik spreektaal en ga prachtige zinnen met minder gebruikte woorden uit de weg. Je komt er vast heel intelligent door over, maar als een groot deel je teksten daardoor verkeerd interpreteert, sla je toch de plank mis. Met name afkortingen zijn voor het grote publiek vaak niet te begrijpen, daarnaast zijn er veel specifieke uitdrukkingen die een tekst al snel onleesbaar maken voor de leek.
De gevolgen van deze veelgemaakte fouten
Fouten maken hoort bij ondernemen: Wie niet waagt wie niet wint. Dynamische ondernemers kijken altijd uit naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Slimme ondernemers leren van de fouten die collega´s hebben gemaakt. Bovenstaande fouten hebben geen grote negatieve gevolgen, maar ze zorgen er wel voor dat bezoekers van je website afhaken en verder surfen. Al met al kan het je dus aardig wat omzet kosten.
Bouw aan het succes van je onderneming: Laat Duidelijk in Tekst je WebsiteTeksten Optimaliseren.
Duidelijk in Tekst heeft een jaarabonnement ontwikkeld, om de drempel voor ondernemers te verlagen om deze klus aan te pakken: De website wordt geoptimaliseerd én bijgehouden tegen een vast maandbedrag. Waardoor de kosten over een jaar uitgespreid worden.
Ja, ik wil meer weten over het laten optimaliseren van mijn Website en over het jaarabonnement.
Website optimalisatie zet Kijkers om in Kopers. Vergroot je bedrijf en je omzet.
.